Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Tip Mudah Atasi Kuning Bayi Supaya Tak Warded

0

Assalamualaikum.

Pengalaman pertama berpantangkan ‘Ayyash memang banyak sangat ilmu baru dapat. Terutama sekali bab-bab jaundis/kuning ni. Macam-macam petua saya dapat dan semuanya saya buat tanpa ragu. Demi nak tengk anak sihat dan risau sampai kena warded, buatlah selagi mampu.

Bayi yang baru lahir berisiko mengalami demam kuning atau neonatal jaundice. Ini kerana keupayaan hati bayi yang masih belum matang tidak mampu menyingkir bilirubin dengan efektif. Mari kita berkongsi tips dan petua atasi bayi kuning jaundice ).

—————————————————————-

Macam-macam ikhtiar saya lakukan semasa ‘Ayyash kena kuning dulu. Apa je yang orang suruh, semua saya buat. Antaranya :

1) Minum susu kambing

2) Minum sengkuang cina

3) Minum air gula batu

4) Mandikan ‘Ayyash dengan air rendaman bunga raya

5) Mandikan ‘Ayyash dengan daun kuchai

6) Kerapkan menyusu ‘Ayyash

7) Makan kurma

Masa ni memang jahil betul bab-bab bayi kuning ni..huhu. Ada beberapa lagi kesilapan saya buat sampaikan bacaan kuning ‘Ayyash naik tinggi. Klik sini.

Sekarang dah ada satu tip rahsia dan semulajadi yang mudah untuk cegah dan atasi kuning bayi ni. InsyaAllah membantu ๐Ÿ˜€

jaundice

———————————————————

Sebelum tu.. kena tahu dulu..

Bagaimana Terjadinya Jaundis/Kuning?

Jaundice ni berlaku sebab billirubin terlalu banyak. Billirubin adalah toksik yang terhasil dari sel darah merah yang kehilangan oksigen. Ia berwarna kuning atau oren. Tu sebab kita panggil kuning tu.

Mudahnya begini, sel darah merah mengangkut oksigen ke setiap bahagian badan kita. Setiap sel dalam badan kita termasuk sel darah merah akan mati dalam masa beberapa hari.

Sel darah merah ni akan sampai waktu, dia akan mati bila oksigen dah takde dalam sel tu. Sel ini akan jadi billirubin. Sepatutnya billirubin ni akan pergi ke organ hati. Hati akan proses billirubin ni.

Kemudian billirubin yang di proses akan dibuang sebagai najis atau air kencing. Najis bayi yang warna gelap adalah sebab ianya mempunyai kandungan billirubin. Maksudnya, hati baby tu berfungsi dengan baik. ๐Ÿ™‚

Orang dewasa pun sama, kan najis kita warna gelap, tu sebab billirubin lah tu.

Untuk kes bayi kena jaundice, masa dalam rahim ibu, billirubin bayi dimusnahkan oleh hati ibu. So take masalah kat situ. Tapi bila dah lahir, hati bayi terpaksa musnahkan billirubin tu sendiri.

Masalahnya ada bayi yang hati dia tak berapa matang atau tak berapa kuat, jadi hati tu tak dapat nak proses sendiri billirubin dia. Maka terjadilah masalah terlalu tinggi bacaan jaundice.

Ini juga menjadi masalah utama kepada bayi pra-matang, hati bayi pra-matang adalah belum betul-betul matang. Sebab tu pre-mature baby kebanyakannya akan kena jaundice.

Bagaimana Alfalfa membantu?

Alfalfa bagus untuk kesihatan hati. Ia menguatkan hati ibu dan hati bayi. Kalau ambil di hujung kehamilan, insya-Allah ia bantu kuatkan hati bayi, jadi bila bayi lahir, hati bayi tu dapat proses sendiri billirubin dia.

Untuk ibu yang tak ambil Alfalfa semasa hamil, dan bayi kuning, ibu tersebut disarankan untuk menyusukan anak dan ibu ambil Alfalfa(ada dosage tertentu).

Alfalfa yang disalurkan melalui susu ibu ni akan bantu ย kuatkan hati bayi tadi, dan seterusnya hati yang kuat dapat musnahkan billirubin yang banyak.

Alfalfa ni bukan saja untuk jaundice, tapi juga bagus untuk rawat keputihan ibu, turunkan bacaan kolesterol ibu dan ayah, rangsang penghasilan susu ibu (bagus ni anak jaundice kena menyusu kerap), bertindak seperti kacip fatimah, dan banyak lagi. ๐Ÿ˜€

Khasiat Lain Alfalfa

alfalfa pic

    • Melegakan sakit sendi dan sakit belakang
    • Menghilangkan kelesuan dan tekanan
    • Mengurangkan simptom PMS (untuk wanita)
    • Merawat arthritis
    • Membantu mengatasi masalah allergi dan ekzema (jika bayi ekzema, ibu boleh amalkan Alfalfa & khasiatnya bayi dapat melalui susu ibu)
    • Mengatasi masalah asthma
    • Mencuci usus untuk tujuan membuang toksin (detox)
    • Mencuci buah pinggang & merawat kencing kotor
    • Meneutralkan asid dalam badan
    • Merawat masalah keputihan (untuk wanita)
    • Membesar dan menegangkan payudara (untuk wanita)
    • Sebagai kacip Fatimah bertindak sebagai โ€˜perapatโ€˜ mengembalikan hubungan hangat suami isteri (untuk wanita)
    • Memulihkan urat selepas bersalin (untuk wanita)
    • Melancarkan sistem penghadaman & pencernaan
    • Meningkatkan stamina para suami
    • Sebagai pelawas & mengatasi masalah sembelit
    • Membuang angin dalam badan
    • Paling terkenal adalah sebagai milk-booster membantu ibu lancarkan penyusuan & tambah susu badan

Apa Kata Mereka Tentang Alfalfa

Testimoni #1

jaundice-hilang-dengan-alfalfa

Testimoni #2

ESP-Alfalfa-dan-OsteMatrix-done

Testimoni #3

alfalfa

Testimoni #4

alfalfa 2

Berapa Harga Sebotol Alfalfa ?

Sebotol ada 330 biji hanya berharga RM 60 termasuk poslaju ๐Ÿ˜€

Dapatkan segera Alfalfa anda beserta cara pemakanan yang betul supaya mendapat hasil dan kesan yang optimum. Hubungi saya (Zulaikha) di talian 018-3164133 atau pm inbox di FB Zulaikha Ali segera ya ๐Ÿ™‚

Kalau ibu-ibu masih lagi dalam tempoh kehamilan, jemput baca bagaimana cara untuk elak anak jaundis seawal kandungan.

Salam Sayang,

Ummu ‘Ayyash | Zulaikha Ali

sakieenah@yahoo.com

Shaklee ID 1075383

018-3164133

Pengedar Shaklee Kawasan Muar

Pos Seluruh Malaysia

I am a wife to a great husband. I am a proud mother to three adorable sons. I am a fulltime work at home mom. I am breastfeeding my 3 sons, and looking forward to breastfeed my next babies. I like to share my little experiences in parenting, breastfeeding, pregnancy because every journey is unique. Bundle of joys, Ayyash, Miqdad & Ubaidah.

Leave A Reply

CommentLuv badge