Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

KENAPA BERAS ZAMAN DULU LAGI BERKUALITI?

0

Dulu², nak tuai padi, setahun dua kali je boleh.

Sekarang.

Empat kali. Teknologi jadi makin maju sampai kita boleh percepatkan dan gandakan tuaian. Tapi tahu tak apa kesan sampingan disebaliknya?

Masa padi hanya boleh dituai 2 KALI je setahun dulu, tanah-tanah sawah tu cukup masa nak kembalikan nutrisi-nutrisi tanah yang dah hilang tu.

Jadi, padi-padi yang terhasil masa tu bukan takat boleh buat kita kenyang je, tapi juga boleh bagi CUKUP NUTRISI.

Tapi, bila dah sampai 4 KALI setahun, tanah tak cukup masa nak kembalikan nutrisi-nutrisi tanah.

Baru kembalikan separuh nutrisi kita dah tuai. Akibatnya, walaupun hasil tuaian padi naik 2 kali ganda tapi nutrisi yang terkandung dalam setiap biji beras yang kita makan tu MAKIN KURANG.

Macam tu jugalah pada apa-apa jenis tanaman pun; sayur sawi, sayur kangkung, buah tembikai, buah durian, dan lain-lain.

Walaupun kita rasa macam banyak

makan buah/sayur, tapi nutrisinya dah jauh lebih berkurang.😓

Ni tak masuk buah-buah yang harganya murah-murah tu banyak guna macam-macam pestisid, racun dan bahan kimia.

Contohnya, buah tembikai ada yang disuntik warna merah supaya isinya nampak sedap sangat. Durian pulak direndam pewarna kuning/hijau bagi nampak asyik dan sebagainya…

Anda yakin dengan kualiti dan ketulenan apa yang anda makan sehari-hari?

😌

I am a wife to a great husband. I am a proud mother to three adorable sons. I am a fulltime work at home mom. I am breastfeeding my 3 sons, and looking forward to breastfeed my next babies. I like to share my little experiences in parenting, breastfeeding, pregnancy because every journey is unique. Bundle of joys, Ayyash, Miqdad & Ubaidah.

Leave A Reply

CommentLuv badge